digital lärresurs

Jag har en förkärlek till film i skolan! Film i skolan lyfter och stödjer lärandet när det används rätt. Det gör det när man använder det i ”rätt” sammanhang och använder ”rätt” film. Jag har använt filmer både som inspiration, faktakälla och som media för skapande och märker hur det lyfter och berikar. Jag har också varit med flertal gånger då filmer och filmmedia har givit nada! Nu vill jag akademisera detta och analysera lärresurser som får mig att bli medveten om varför film kan fungera så bra ibland och inte alls ibland.

Med den utgångspunkten började jag söka vitt och brett! Jag hoppades hitta guldgruvor med nya digitala lärresurser kring skolfilm!

Efter några timmars botaniserande landade det i skolfilm per definition Wikipedia: ”..skolorna visar film. Ofta rör det sig om dokumentärer.”

Jag ägnade några timmar till att försöka hitta någon digital lärresurs som fokuserar användandet av och med film i skolan. De flesta lärarresurser jag hittade har inslag av film men jag fann ingen lärresurs som fokuserar på det. Jag är medveten om att landets AV-centraler finns men de känner jag redan till.

De två digitala lärresurser jag valt ut är UR.se och Utbudet.se

UR.se är ett statligt finansierad företag med uppdraget att de ska ”producera och sända utbildningsprogram inom samtliga utbildningsområden. De har producerat ca 9000 filmer och TVprogram. UR är ju en gigantisk lärresurs som tar tid att sätta sig in i. Den känns spretig och rörig, ungefär som ett köpcentra som byggts till i omgångar. Till sist är man vilse.

Utbudet.se distribuerar utbildningsmaterial från företag, organisationer och myndigheter. De har ungefär 200 olika utbildningsmaterial, det mesta i textformat. Utbudet.se har en enkel struktur men så är ju utbudet är inte så stort heller.

Jag fokuserade skolfilmsutbudet inom ett temaområde för ”mellanstadiet”. Temat handlade miljö. Jag satte på mig glasögonen för pedagogisk tillämpning helt enkelt.

URs utbud landade på en serie om ”Att vara klimatsmart”.  En serie på 8 kortfilmer av olika unga filmmakare riktat till barn och ungdomar. Film om fiskens väg till fiskpinne går att använda som inspirationsfilm och startnyckel. Finns som streamad film i 6 månader.

Utbudet.se landade på filmer om SKURT, en filur som vill veta allt om el. Producerade i samarbete med E.ON – elbolaget. Går att använda som faktakälla och informationsfilm. Finns att beställa som DVD.

Ingen av lärresurserna får mig euforisk. En orsak till det är säkert att det inte är så lätt för mig att gå igång på läromedia jag inte tänker använda den närmsta tiden. En annan orsak är säkert att skolfilmer känns mossiga och tråkiga. Hur kan man ändra på det?

Jag läste publikationen ”Läroverktyg” från KK-stiftelsen och fastnade för artikeln ”Flexibelt Lärande” som handlar om att flexibelt lärande har kriterierna TID, INNEHÅLL, VILLKOR, ARBETSSÄTT OCH DISTRIBUTION. När lärmiljö och lärverktyg uppfyller dessa kriterier så stödjer det flexibelt lärande.

-Filmerna på URs läroresurs går att använda vilken TID på dygnet som helst. Däremot ligger filmerna ute på UR-PLAY högst 6 månader. UTBUDETS filmmaterial är begränsad till DVD. De har alltså ingen streaming.

-När det gäller INNEHÅLL så beror det på hur filmen är gjord. URs film ska ses i sin helhet medan UTBUDETS film kan ses i delar.

VILLKOR när det gäller svårighetsgrad går INTE att välja på någon av filmerna. De är gjorda i en version.

ARBETSSÄTT går att variera med URs streamade filmer än med UTBUDETS enda DVD.

DISTRIBUTIONEN är styrd till streaming när det gäller UR och till DVD när det gäller UTBUDET.se

Sammanfattningsvis så stödjer varken URs eller UTBUDETs digitala lärresurser FLEXIBELT LÄRANDE till 100 %. Jag hittade inte heller någon lärresurs som motsvarar mina högt ställda förväntningar… Synd… Får fortsätta jakten… En bra digital resurs är en resurs som bl.a. strävar efter att leva upp till kriterierna för Flexibelt Lärande.

Jag tog aldrig upp någon värdering när det gäller hur de digitala lärresurserna är finansierade och hur det påverkar innehållet. Det är ju inte syftet med den här uppgiften…

Nu blev jag EUFORISK! Första träff på YouTube på ”klimatsmart” blev denna användbara startnyckel: http://www.youtube.com/watch?v=a0-HTV8Ds5U

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till digital lärresurs

  1. Karin skriver:

    Det finns många guldkorn därute, gäller bara att hitta dem. Det dröjde ett tag innan jag förstod vilken källa Youtube är att ösa ur.

  2. Lisa skriver:

    Härligt Manne! Jag gick också igång på filmen, särskilt som den är från Uppsala!
    Men jag tror ditt sökande efter härligt tilltalande filmer hamnar hemma hos dig, för visst kan du fixa såna filmer själv nu, eller hur?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s